Baby boomers, Gen X, Millennials: η σχέση τους με το διαδίκτυο

Πριν από λίγα χρόνια οι αναλυτές έγραφαν για το ψηφιακό χάσμα γενεών, για τους ψηφιακά «αναλφάβητους» γονείς που δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν την διαδικτυακή δραστηριότητα των παιδιών τους, για την πολυπλοκότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ήρθαν να κλέψουν το νεανικό κοινό από το Facebook, τη μόνη πλατφόρμα που ήξεραν να χρησιμοποιήσουν οι μεγαλύτεροι. Οι Millennials εμφανίζονταν ως οι μόνοι γνώστες του Διαδικτύου και το ψηφιακό χάσμα γενεών φάνταζε τεράστιο. Ε, λοιπόν, οι αναλύσεις διαψεύστηκαν θεαματικά. Γιατί τόσο η προηγούμενη όσο και η προ-προηγούμενη γενεά, κατόρθωσε να «πετάει» πλέον στο Internet και να παίζει την τεχνολογία στα δάχτυλα.

Το Pew Research Center, σε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες έρευνες του είδους, καταγράφει τις ψηφιακές συνήθειες τριών γενεών, αποτυπώνοντας τις ραγδαίες εξελίξεις από το 2011 έως το 2018 και αποκαλύπτοντας πώς τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραστικά. Η πρώτη γενιά είναι εκείνη των Millenials, με το βάρος της μελέτης να πέφτει στα άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ του 1981 και 1996, είναι δηλαδή σήμερα 23-38 ετών (σ.σ. όσοι έχουν γεννηθεί από το 1997 έως το 2002 χαρακτηρίζονται πλέον ως post-millennials). Η δεύτερη είναι η Gen X, γεννημένοι από το 1965 έως το 1980 και η τρίτη οι τρομεροί Baby Boomers, με χρονολογίες γέννησης από το 1946 έως το 1964.

Τα στοιχεία σήμερα δείχνουν ότι μπορεί το 92% των Millennials να έχει smartphone, αλλά κάτοχοι έξυπνων κινητών είναι σχεδόν 9 στους 10 Gen Xers, αλλά και το 67% των Baby Boomers (55-73 ετών). Μάλιστα, τα smartphone έχουν διεισδύσει ακόμη και στην προηγούμενη γενιά, τη λεγόμενη «Αθόρυβη» (Silent Generation) με ηλικίες από 74 έως και 91 ετών, που στην παιδική τους ηλικία δεν είχαν καν τηλέφωνο. Σήμερα 3 στους 10 εξ αυτών χρησιμοποιούν έξυπνο κινητό.

Στην χρήση των tablet είναι η γενιά των Gen X (39 έως 54 ετών) που πρωταγωνιστεί, αφήνοντας πίσω της τους Millenials, με 10% διαφορά, ενώ η ίδια γενιά σε μεγάλο ποσοστό (πάνω από 7 στους 10) αναζητά με επιμονή και την χρήση ευρυζωνικής υπηρεσίας στο σπίτι.

Ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα

Στις μέρες μας οι Millennials χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε ποσοστό 85%, οι Gen X κατά 75% και οι Baby Boomers κατά 57%. Στα social media, μάλιστα, έχει μπει και η προηγούμενη γενεά -αυτή που στην παιδική της ηλικία δεν είχε καν τηλέφωνο-, σε ποσοστό 23%. Ενδιαφέρον είναι πως αντίστοιχα το 2012 οι διαφορές στην χρήση ψηφιακών κοινωνικών δικτύων ήταν πολύ μεγαλύτερες, αφού, για παράδειγμα, χρήστες ήταν μόλις το 64% των Gen Xers, όταν η χρήση στους Millennials είχε ήδη φτάσει στο 81%.

Σχεδόν 8 στους 10 χρήστες της Gen X χρησιμοποιούν το Facebook (76%) και η διαφορά με το αντίστοιχο ποσοστό της επόμενης γενιάς (82%) είναι πλέον ελάχιστη. Οι μισοί από τους Millennials χρησιμοποιούν και νεότερες πλατφόρμες, όπως το Instagram (52%) και το Snapchat (47%), που παλαιότερα ήταν εντελώς «άγνωστα νερά» για τους μεγαλύτερους.

Οι προσαρμοστικοί Baby Boomers

Εντυπωσιακή είναι η εξέλιξη των Baby Boomers, καθώς ακολουθούν κατά πόδας τόσο τους Millennials, όσο και τους Gen Xers στην χρήση της τεχνολογίας. Ειδικότερα, οι Boomers έχουν πλέον ξεπεράσει τις όποιες τεχνοφοβικές αναστολές τους και σήμερα είναι πολύ πιθανότερο να κατέχουν ένα smartphone από όσο ήταν το 2011 (67% σήμερα και 25% τότε), αγαπούν τα tablet και τους υπολογιστές, ενώ η πλειονότητά τους χρησιμοποιεί τα social media.

Όλες οι γενιές βλέπουν θετικά το Διαδίκτυο

Η συντριπτική πλειονότητα όσων πλοηγούνται στο Διαδίκτυο πιστεύει ότι είναι θετικό για τους ίδιους προσωπικά, αλλά και για την κοινωνία. Εννέα στους 10 και από τις τρεις γενιές δηλώνουν πως η χρήση του Internet δρα θετικά σε προσωπικό επίπεδο, με το ποσοστό να χαμηλώνει στην Αθόρυβη γενιά, όπου πάντως και πάλι φτάνει στο 78%.

Απαντώντας στην ίδια ερώτηση, αλλά σε κοινωνικό επίπεδο, οι νεότεροι φαίνεται να έχουν την θετικότερη άποψη, δηλώνοντας σε ποσοστό 73% ότι το Internet ως επί το πλείστον επιδρά θετικά, ενώ ακόμη και στην γηραιότερη γενιά, την Αθόρυβη, το αντίστοιχο ποσοστό είναι υψηλό (63%). Ωστόσο, φαίνεται πως οι χρήστες σήμερα είναι λιγότερο θετικοί για το αντίκτυπο του Διαδικτύου στην κοινωνία από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια. Οι απόψεις των Gen Xers, για παράδειγμα, το 2014 ήταν θετικές σε ποσοστό 80%, όταν σήμερα έχει μειωθεί στο 69%, ενώ λιγότερο αισιόδοξοι εμφανίζονται και οι εκπρόσωποι των άλλων γενεών.

Παρόλ’ αυτά, Millenials, Gen Xers και Boomers δεν ζουν χωρίς Internet! Η χρήση του Διαδικτύου φαίνεται να είναι καθολική στις δύο νεότερες γενιές (97% στους Millennials και 96% στους Gen Xers), βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα στους Baby Boomers (83%), ενώ κερδίζει έδαφος και στην Αθόρυβη γενιά (52%).

Απολαυστικά βίντεο

Η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι τόσο γρήγορη και οι αλλαγές τόσο μεγάλες, που οι νεότεροι δεν έχουν ιδέα για το πώς λειτουργεί η τεχνολογία των προηγούμενων γενεών. Ένας Βaby Boomer που γεννήθηκε την δεκαετία του ‘50 γνωρίζει πώς θα χρησιμοποιήσει όχι μόνο τους σύγχρονους υπολογιστές, αλλά και εκείνους του ‘70 και του ‘90. Οι μικρότερης ηλικίας όμως αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, ακόμη και αν θελήσουν απλώς να εκκινήσουν τον υπολογιστή. Η παρακολούθηση των βίντεο με τις αστείες αντιδράσεις παιδιών και νέων, οι οποίοι καλούνται να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία που είχαν οι γονείς τους όταν εκείνοι ήταν παιδιά, φέρνει αβίαστα γέλια και η θέαση τους με όλη την οικογένεια είναι ακόμα πιο απολαυστική!

  • Οι έφηβοι αντιδρούν στα Windows '95

https://www.youtube.com/watch?v=8ucCxtgN6sc

  • Παιδιά προσπαθούν να χειριστούν παλιούς υπολογιστές

https://www.youtube.com/watch?v=PF7EpEnglgk

  • Έφηβοι παίρνουν μια γεύση από το τι ήταν το Internet στη δεκαετία του '90

https://www.youtube.com/watch?v=d0mg9DxvfZE&t=117s

  • Η έκπληξη των παιδιών και των εφήβων μπροστά σε ένα τηλέφωνο με καντράν

https://www.youtube.com/watch?v=XkuirEweZvM

  • Ένα walkman αφήνει άφωνους παιδιά και εφήβους

https://www.youtube.com/watch?v=Uk_vV-JRZ6E

  • Millennials αντιδρούν στο κινητό ανοιγόμενο τηλέφωνο

https://www.youtube.com/watch?v=i5xKJrF0TNI

Πηγή:

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/05/02/millennials-stand-out-for-their-technology-use-but-older-generations-also-embrace-digital-life/