Νέα μελέτη για την επίδραση των social media στη συμπεριφορά των παιδιών

Σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε από την Επίτροπο παιδιού για την Αγγλία, Anne Longfield, πολλά παιδιά ηλικίας 7 ετών βλέπουν τα likes και τα σχόλια στα social media ως μία επιβράβευση της προσωπικής τους αξίας. Επίσης, προσαρμόζουν την καθημερινή τους συμπεριφορά ανάλογα με την εικόνα που θέλουν να παρουσιάσουν διαδικτυακά.

Αν και οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων έχουν θέσει ως επίσημο όριο ηλικίας τα 13 έτη, από έρευνες έχει προκύψει ότι τα ¾ των παιδιών ηλικίας 10 έως 12 ετών διαθέτουν λογαριασμό στα social media. Περισσότερο πρόσφατες αναφορές αποκαλύπτουν ότι καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, τα social media γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά στη ζωή τους, προκαλώντας τους παράλληλα και περισσότερο άγχος.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Επιτρόπου, μερικά παιδιά φτάνουν στο σημείο να αποκτούν εθισμό στα likes, βλέποντας τα ως ένα είδος κοινωνικής επιβεβαίωσης που τα κάνει χαρούμενα. Παράλληλα, έχουν άγχος σχετικά με την εικόνα που προβάλλουν διαδικτυακά, προσπαθώντας να έχουν συνεχώς μια ενεργή παρουσία εκεί.

Η μελέτη επισημαίνει πόσο σημαντικά φαίνεται να είναι τα social media για τα παιδιά και τις κοινωνικές τους σχέσεις. Το να μην συμμετέχουν στις κοινωνικές πλατφόρμες στον ίδιο βαθμό με τους συμμαθητές τους μπορεί να θεωρηθεί «καταστροφικό» για την εικόνα τους.

Από τη μελέτη προκύπτει ότι αρκετά παιδιά ηλικίας 6 και 7 ετών χρησιμοποιούν Instagram και Snapchat, κάτι το οποίο σημαίνει ότι εκτίθενται συνεχώς σε εικόνες επωνύμων, οι οποίοι προφανώς ζουν τελείως διαφορετικές ζωές από εκείνα. Είναι επομένως αναπόφευκτο για τα παιδιά να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους σταρ που ακολουθούν στα social media, με αποτέλεσμα να νιώθουν συχνά κατώτερα και άσχημα για τον εαυτό τους.

Τι προτείνει η Επίτροπος παιδιού για την Αγγλία, Anne Longfield:

«Θέλω να δω τα παιδιά να ζουν υγιείς ψηφιακές ζωές. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς πρέπει να ασχολούνται περισσότερο με το τι κάνουν τα παιδιά τους στο διαδίκτυο. Ακριβώς επειδή ένα παιδί έχει μάθει τους κανόνες ασφάλειας στο δημοτικό σχολείο δεν σημαίνει ότι είναι προετοιμασμένο για όλες τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει στα κοινωνικά μέσα. Σημαίνει επίσης ότι τα σχολεία θα πρέπει να παίζουν μεγαλύτερο ρόλο, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά είναι προετοιμασμένα για τις συναισθηματικές απαιτήσεις των κοινωνικών μέσων. Παράλληλα, οι εταιρείες κοινωνικών μέσων ενημέρωσης πρέπει να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη.

Εάν δεν γίνει αυτό, υπάρχει κίνδυνος να μεγαλώσουμε μια γενιά παιδιών που κυνηγούν "likes” για να είναι ευτυχισμένα, που ανησυχούν για την εμφάνιση και την εικόνα τους, ως αποτέλεσμα του μη ρεαλιστικού τρόπου ζωής που βλέπουν στο Instagram και στο Snapchat και που φοβούνται να αποσυνδεθούν από τα social media λόγω των συνεχών απαιτήσεων που τους επιβάλλουν».

Πηγή: internetmatters.org, childrenscommissioner.gov.uk